نورپردازی می‌تواند نحوه درک رنگ‌ها را در خانه تغییر دهد

نحوه درک رنگ‌ها با نورپردازی

وقتی داشتم آپارتمان اجاره‌ای خود را تزئین می‌کردم، برای پرده‌های اتاق نشیمنم به دنبال رنگ آبی کم‌رنگ و آرام‌بخش بودم. اتاق دارای کف خاکستری مات، دیوارهای سفید، نور گرم و رو به غرب بود. بعد از جست‌وجو در بسیاری از پارچه‌فروشی‌ها، بالاخره آبی را پیدا کردم که عاشقش شده بودم. اما وقتی پرده‌ها به خانه آمدند، اتاق را در طول روز کسل‌کننده نشان دادند در حالی که آبی کم‌رنگ در نور مصنوعی گرم فقط مانند خاکستری روشن به نظر می‌رسید.

کسانی که متخصص کار طراحی داخلی هستند اصرار دارند که رنگ‌ها و نورها نقش مهمی در طراحی و همچنین احساس راحتی ما دارند. براین‌اساس رنگ دیوار می‌تواند در نور طبیعی روز و نور مصنوعی بسیار متفاوت به نظر برسد. جهت نور روز و همچنین میزان رنگ و نور مصنوعی نیز می‌تواند تفاوت ایجاد کند. پس چگونه انتخاب می‌کنید که در انتخاب رنگ‌های داخلی خود دچار اشتباه نشویم؟

ما تمایل داریم که نور را به عنوان یکی از آخرین مراحل در فرایند طراحی وارد کنیم، اما در حالت ایده‌آل، نور، رنگ‌ها و مواد باید در کنار هم در نظر گرفته شوند. یک متخصص طراحی داخلی می‌گوید: «… وقتی وارد می‌شویم، پروژه را به‌صورت حجمی تحلیل می‌کنیم.

ما درک می‌کنیم که مفاهیم داخلی چیست، معماران چه کاری برای مشتری انجام می‌دهند، داستان طراحی داخلی چیست … ما به عمق پروژه و سپس اصول اولیه نورپردازی می‌پردازیم.» او در ادامه توضیح می‌دهد که قبل از انتخاب نورپردازی مناسب برای یک فضا، همه چیز از پالت متریال، کف‌پوش، نوع سقف گرفته تا تزئینات دیوار، رنگ، بافت و پرداخت آنها باید در نظر گرفته شود.

برای درک رابطه بین این عناصر، این مطلب را تا انتها بخوانید.

 

نور و رنگ‌های طبیعی

هر زمان که به‌سوی انتخاب رنگ می‌رویم؛ اعم از رنگ دیوار، پارچه یا حتی چیزی مانند آرایش صورت تمایل داریم برای دریافت درک درست‌تر از رنگ به زیر نور خورشید یا چیزی شبیه آن برویم. نور خورشید به شما نمایش درست‌تر و مناسب‌تری از رنگ را می‌دهد. بنا به گفته متخصصان طراحی داخلی، نور طبيعي فضاي داخلي ما را بهبود می‌بخشد، بنابراين مهم است كه تا حد امكان آن را وارد طراحی خود كنيم.

آب و هوا و فصول شهرتان را در نظر داشته باشید که بر نوع نور خورشیدی که دریافت می‌کنید نیز تأثیر می‌گذارد. تابستان‌های گرم و روشن با نور خورشید، نور ملایم و کم‌رمق خورشید در طول زمستان یا آسمان خاکستری تیره باران‌های شمال کشور هرکدام نوعی نور منحصربه‌فرد را به شما عرضه می‌کنند. این نکته نیز مهم است که هنگام انتخاب رنگ برای خانه‌هایمان جهت نور طبیعی را نیز در نظر بگیریم.

اتاق‌هایی که رو به شمال هستند نور ملایم‌تری دریافت می‌کنند که رنگ آبی کمی دارد. رنگ‌های سمت تیره اجسام، تیره‌تر به نظر می‌رسند در حالی که رنگ‌های روشن کمتر یا کم‌رنگ‌تر نمایان می‌شوند. رنگ‌های پررنگ‌تر بهتر از رنگ‌های خنثی خود را نشان می‌دهند.

 

 

اتاق‌هایی که رو به جنوب هستند در بیشتر ساعات روز، نور شدید دریافت می‌کنند. این نور رنگ‌های تیره را روشن می‌کند در حالی که رنگ‌های روشن، به‌ویژه سفید، می‌توانند اتاق را تمیز جلوه دهند.

اتاق‌های رو به شرق نور صبحگاهی دریافت می‌کنند که درخششی ملایم و زرد به آن اضافه می‌کند. با پیشروی روز، نور، یک تونالیته از رنگ آبی را به اتاق می‌آورد. زردهای شاد، آبی ملایم و سبزهای تازه در این نور عالی به نظر می‌رسند.

اتاق‌های رو به غرب در عصرها نور گرم دریافت می‌کنند و باعث می‌شود رنگ‌های نارنجی، قرمز یا زرد بیش ‌از پیش خود را نشان دهند، در حالی که نور محدود صبح می‌تواند سایه ایجاد کند و رنگ‌ها را کسل‌کننده نشان دهد. از استفادهٔ رنگ‌هایی با ته رنگ آبی در این اتاق‌ها اجتناب کنید.

 

آشنایی با نور مصنوعی

علاوه بر نور طبیعی که خانه شما دریافت می‌کند، درک نور مصنوعی و نقش آن در دکوراسیون نیز اهمیت زیادی دارد.

 

انواع مختلف نورپردازی

یکی از طراحان داخلی که متخصص نورپردازی نیز هست، از حامیان بزرگ لایه‌بندی نورپردازی در خانه است. به اعتقاد او: تنها تنظیم یک نور در اتاق کافی نیست. شما باید انواع نور را در نواحی مختلف اتاق و سطوح ارتفاع ترکیب کنید تا فضایی جامع را داشته باشید.

نورهای محیطی، مانند یک لوستر مدرن و نورهای پایین در سقف، کل اتاق را روشن می‌کنند. چراغ‌های مطالعه چراغ‌های پر نوری هستند که برای یک کار خاص مانند تابیدن بر روی یک میز یا شیئی بر روی زمین مورداستفاده قرار می‌گیرند. نورپردازی متمرکز برای برجسته‌کردن اشیاء یا ویژگی‌های معماری جالب استفاده می‌شوند، مانند چراغ‌های فرورفته در کابینت‌ها یا چراغ‌هایی که درخشندگی ملایمی را روی آثار هنری می‌تابانند.

 

دمای رنگ نور

دمای رنگ، ظاهر نور را توصیف می‌کند که بر حسب کلوین (K) در مقیاسی از 1000 تا 10000 اندازه‌گیری می‌شود. از 2000 تا 3000 کلوین، نور تولید شده را سفید گرم با ظاهری نارنجی تا زرد مایل به سفید می‌نامند. آنهایی که بین 3100 تا 4500 کلوین هستند به‌عنوان سفید سرد یا سفید روشن شناخته می‌شوند و نور سفید خنثی تری را ساطع می‌کنند، احتمالاً با رنگ آبی کمی. بالای 4500 کلوین دمای رنگ نور روز در نور است که نور آبی مایل به سفید می‌دهد.

 

 

شاخص نمود یا تفکیک رنگ

شاخص نمود یا تفکیک رنگ (CRI) اندازه‌گیری چگونگی ظاهر رنگ‌ها در زیر منبع نور مصنوعی در مقایسه با نور خورشید است. این شاخص از 0 تا 100 اندازه‌گیری می‌شود. CRI 100 رنگ واقعی جسم را نشان می‌دهد. منابع نور رشته‌ای و هالوژن دارای CRI 100 هستند. منابع نور با CRI 90 و بالاتر بهترین میزان برای نمایش رنگ‌های واقعی هستند که برای فضای داخلی خود انتخاب می‌شود برگزید.

 

 

رابطه بین رنگ و نور: چگونه هنگام انتخاب اشتباه نکنیم

یکی از طراحان بر اهمیت رنگ‌ها در فرایند طراحی داخلی تأکید می‌کند. او نه‌تنها بر رنگ‌هایی که روی دیوارهای شما وجود دارد، تأکید می‌ورزد، بلکه روی کف‌پوش، سقف، مبلمان و اثاثیه نیز تأکید دارد. رنگ‌های گرم با نور گرم برجسته می‌شوند، بنابراین توصیه می‌شود از نورهای مصنوعی گرم برای نشان‌دادن آرامش یک فضا استفاده شود.

اگر از رنگ‌های گرم استفاده می‌کنید، از ال‌ای‌دی‌هایی با شاخص نمایش رنگ بالا استفاده کنید تا گرما بیشتر شود. اگر از رنگ‌های روشن استفاده می‌کنید، نورهای سفیدتر (4000 هزار و بالاتر) پیشنهاد می‌شود که ظاهر این رنگ‌ها را بهبود می‌بخشد.

 

 

به‌طورکلی خانه‌های با چیدمان مدرن نیز نمی‌توانند به اهمیت نورپردازی بی‌تفاوت باشند. برای پرداختن به چنین امر مهمی می‌توان از ابزارآلات مدرن همچون لوسترهای مدرن استفاده نمود. صرف استفاده از این ابزارآلات نمی‌توانند این نیاز را برطرف نماید. لوستر روژانو برای هر کدام از طرح ها و اجراهای خود به جزئی ترین نکات ممکن توجه میکند و تلاش دارد بهترین تجربه را برای هنردوستان فراهم نماید.

0 0 رای ها
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام دیدگاه ها